
Direct bij binnenkomst is het duidelijk dat deze school anders is dan andere basisscholen die ik ken. Ik word ontvangen in open ruimte die direct onderdeel uitmaakt van het "lokaal". Vrolijke kleuren en muren vol van werkstukken waar kinderen trots op zijn en terecht, prachtige tekeningen veelal gericht op thema's. Er lopen veel kinderen rond en al snel word mij duidelijk dat de kinderen overal kunnen leren. Op de grond liggen kussens en kinderen liggen hier lekker op te lezen of te kleuren. Het is voor mij een ongekend gevoel, zoveel kinderen bijeen en zoveel rust. Heel de etage wordt gebruikt voor het onderwijs. Het schoolgebouw kent maar een aantal gesloten leslokalen en de rest is open. Ik sta verbaast dat dit werkt en laat mij tijdens de presentatie van de school uitleggen wat hun visie is.
Mijn volle pen is aan het einde van de presentatie bijna leeg. Wat een top visie en wat zijn er een boel bergen verzet om tot deze vernieuwende manier van onderwijs te komen. In een notendop komt het op neer dat de prikkel die kinderen hebben om te leren hier wordt gestimuleerd door samen met een coach naar het eigen onderwijs van het kind te kijken.
Bij het opstarten van de lessen blijven de ouders 15 minuten bij hun kinderen zitten en gaan ze samen werken, kleuren of iets lezen. Daarna starten de kinderen de les samen in hun groep op en vertellen ze wat ze meegemaakt hebben of zingen ze een lied als er iemand jarig is. Daarna worden er plannen gemaakt voor het middag deel wat gericht is op een soort keuzeruimte. Daarna gaan de kinderen naar een van de vier themahoeken en wisselen ze elke dertig minuten van themahoek. Elke themahoek heeft een eigen kleur en eigen indeling. kinderen die verder zijn in het leerproces kunnen na een korte opstart met vervolg opdrachten werken en de kinderen die hulp nodig hebben blijven bij de docent.
Het valt mij op dat er voornamelijke jonge en energieke docenten werken die rust en overzicht uitstralen. De kinderen lopen rustig van en naar hun werkstukken en ladekast en werken op een zeer hoog zelfstandig niveau. Terwijl wij tijdens de rondleiding uitleg krijgen over een formulier, komt een van de kinderen naar ons toe en corrigeert een fout in de uitleg die we krijgen, om vervolgens weer verder te werken aan haar opdracht.
Ik krijg een boel positieve energie als die deze kinderen zo zelfstandig zie werken. Er wordt met elkaar gecommuniceerd over behaalde resultaten en een "Yes" als ze via Skoolar een hoge score behalen voor een opdracht. Wat mij bij blijft en meeneem is:
- Intake met ouders om uitleg te geven hoe de school werkt
- Coach voor elk kind
- Portfolio is een overzicht van producten en niet cijfers
- Ouders blijven 15 minuten voor een opstart van de dag
- Kinderen maken afspraken over wat en hoe ze gaan leren
- Overal wordt geleerd, het kind bepaald zelf hoe ze dit wil doen (kussen, stoel, hoogslaper)
- Elk half uur wisselen de kinderen van thema de docent blijft bij het thema
- Studenten staan zelf centraal in het onderwijs
- Uitdaging voor hoogbegaafde of hoogbegaafd geteste kinderen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten