Wat is het Kemp Design Model:
De term ‘instructieontwerp’ verwijst naar het gebruik van een systematisch ontwerpproces, dat gebaseerd is op kennis over leertheorieën, informatietechnologie, systematische analyse, onderwijskundig onderzoek en managementmethoden.
Instructie wordt ontworpen vanuit het perspectief van de leerling in plaats van vanuit inhoudelijk perspectief. Instructieontwerpers richten zich vooral op factoren die leeruitkomsten beïnvloeden.
Hoe werkt het Kemp Design Model
Het instructieontwerpproces omvat negen basale elementen, die in verschillende volgordes doorlopen kunnen worden.
Het instructieontwerpproces omvat negen basale elementen, die in verschillende volgordes doorlopen kunnen worden.

Een instructieontwerp omvat enkele fundamentele elementen:
- Leerlingkenmerken: Voor wie is de instructie ontworpen
- Leerdoelen: Wat moeten de leerlingen leren?
- Instructiestrategieën: Welke instructiestrategie is het meest geschikt?
- Evaluatieprocedures: Hoe wordt bepaald in welke mate de leerdoelen zijn bereikt?
Het instructieontwerpproces omvat negen basale elementen (zie de binnenste cirkel in het instructieontwerpmodel), die in verschillende volgordes doorlopen kunnen worden.
Het proces omvat de volgende stappen:
- Identificatie van het prestatieprobleem. Als het geïdentificeerde probleem het best kan worden opgelost door instructie, kan begonnen worden met het instructieontwerpproces.
- Definiëren van de leerling kenmerken. De informatie die instructieontwerpers verzamelen, is afhankelijk van het probleem en de doelgroep.
- Taakanalyse. In deze stap wordt bepaald welke kennis en vaardigheden nodig zijn voor het bereiken van de leerdoelen.
- Stellen van instructiedoelen. De instructiedoelen specificeren wat de leerling moet leren en sturen het instructieontwerpproces. Daarnaast kunnen de doelen worden gebruikt om te bepalen of de instructie daadwerkelijk is gericht op het oplossen van het prestatieprobleem.
- Bepalen van de volgorde van de inhoud. Als de informatie op een logische volgorde wordt aangeboden, kan de leerling de ideeën efficiënter en effectiever verwerven.
- Bepalen van de instructiestrategieën. De instructieontwerpers bedenken manieren om de informatie op zo’n manier aan te bieden, dat de nieuwe informatie geïntegreerd zal worden met kennis en vaardigheden waarover de leerlingen al beschikken.
- Ontwerp van de boodschap. Hierbij worden de woorden en beelden van de boodschap georganiseerd.
- Ontwikkeling van de instructie. Alle voorgaande stappen worden nu samengevoegd om instructiematerialen te produceren.
- Bepalen van de evaluatie-instrumenten, om te bepalen in welke mate de leerlingen de leerdoelen hebben bereikt.
Bron: Kemp Design Model (2011)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten