Tijdens mijn zoektocht naar informatie over hoe een curriculum goed vorm kan krijgen, kom ik uit op de website van "Ons onderwijs 2032". Na het lezen van het 'hoofdlijn advies: Een Voorstel' en het zien van de bijbehorende presentatie, kom ik tot de conclusie dat ik niet voldoende heb gekeken naar de opstroming van studenten van basis- naar voorgezet onderwijs.
Uit het advies van het platform onderwijs 2032, komt naar voren dat er aandacht moet zijn voor:
- "leren hoe je moet leren";
- "leren omgaan met veranderingen";
- "persoonlijke ontwikkeling";
- "basiskennis en -vaardigheden';
- "vakoverstijgend leren";
- "verbreding en verdieping".

Deze punten staat ook centraal binnen ons MBO onderwijs met vergelijkbare knelpunten zoals:
- Tijd, wat behandel je wel en wat niet?
- Hoe kun je vakken goed integreren met elkaar?
- Hoe krijg je bepaalde vaardigheden getoetst, of is groei de maatstaf?
De maatschappij is aan het veranderen, de kinderen groeien op tijdens de verandering. Wat zijn de gevolgen? Wat kunnen wij als school doen om goed onderwijs te geven? Vragen waar ik nu nog geen antwoord op heb. Er is maar 1 die dat kan geven, en hij/zij staat centraal.
De student!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten